среда, 18 апреля 2018 г.

O sistema pa me troca


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Novo! QFX - 10 " Sistema de PA 240W - preto.
Modelo: SM-211 SKU: 6178277.
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Samson - Sistema de PA portátil sem fio Expedition Express - preto.
Modelo: SAXP360B SKU: 8862242.
PYLE - Pro 10 & quot; Sistema de Bluetooth Bluetooth Bluetooth de 800W - preto.
Modelo: PWMA1080IBT SKU: 5712985.
BeFree Sound - Sistema de PA portátil sem fio BFS-4435 - Preto.
Modelo: 91595926M SKU: 5655434.
PylePro - 6,5 " 60W Portable Bluetooth PA System - Preto.
Modelo: PWMA220BM SKU: 5712984.
Snom - PA1 PA System - Preto.
Modelo: SNO-PA1 SKU: 5846925.
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Alto Professional - Trouper PA System - Preto.
Modelo: TROUPER SKU: 4651509.
PYLE - Pro 10 & quot; Sistema de Bluetooth Bluetooth Bluetooth de 800W - preto.
Modelo: PWMA1050BT SKU: 5712987.
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Alto Professional - Sistema de PA portátil Mixpack Express - Preto.
Modelo: 122022 SKU: 5678738.
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Samson - Sistema de PA portátil sem fio da Expedição - Preto.
Modelo: SAXP1000B SKU: 8657141.
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PYLE - Pro 15 " 1600W 2-Way Bluetooth PA System - Preto.
Modelo: PPHP159WMU SKU: 1745034.
VocoPro - Sistema de PA sem fio All-in-one VoiceCaster - Preto.
Modelo: VOICECASTER-2 SKU: 5641533.
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JBL - EON ONE Sistema de PA de matriz linear All-in-one - preto.
Modelo: EONONE SKU: 5558943.
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Behringer - Ultratone 15 & quot; Sistema de PA de 4 vias de 600 watts - preto.
Modelo: AMPKXD15 SKU: 6139370.
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PylePro - 6,5 " 60W Portable Bluetooth PA System - Preto.
Modelo: PWMA1216BM SKU: 5712986.
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Samson - Expedição 100W Dual Speaker Bluetooth Powered PA System - preto.
Modelo: XP106 SKU: 5424779.
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Edison Professional - 15 " 2000W Powered PA System - preto.
Modelo: M-2000 PLUS SKU: 5889427.
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Denon Professional - Envoi sistema de PA portátil de 2 vias - preto.
Modelo: ENVOI SKU: 5367300.
Gemini - Sistema de PA portátil passivo de 2 vias 600W de 10 ”da série ES - Preto.
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Mackie - sistema de PA 150W - preto.
Modelo: SRSSRM150 SKU: 4724551.
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VocoPro - Wireless Vocal PA System - Preto.
Modelo: SKU DE DESEMPENHO SEM FIO: 5391800.
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Galaxy Audio - Sistema de PA com Nano Spot Powered - Black.
Modelo: SRSNSPA SKU: 4724500.
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Behringer - ULTRATONE 12 & quot; Sistema de PA de 2 vias 600W - preto.
Modelo: AMPKXD12 SKU: 6139346.
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Behringer - Ultratone 10 & quot; Sistema de PA de 3 vias de 45 watts - preto.
Modelo: K450FX SKU: 6138445.
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Como escolher o sistema de PA direito.
Postado em quinta, 13 abril 2017 18:46.
De misturadores de som ao alto-falantes e monitores para microfones, obtenha as informações necessárias para levar seu show às pessoas.
Como músico atuante, a captura, a mixagem e a amplificação do som envolvem a escolha de um sistema de som ao vivo que corresponda bem à sua música, orçamento e aos locais em que você toca. Neste guia, orientaremos você em todos os equipamentos de som ao vivo de que você precisa, informando como funciona e ajudando você a encontrar o equipamento de PA ideal para que sua música soe melhor.
Índice.
Sistemas de PA em poucas palavras.
Sistemas de PA pré-embalados.
Portabilidade vs. Controle.
Amplificadores de potência PA.
Misturadores de som ao vivo.
Processamento de sinal (efeitos)
Alto-falantes do monitor PA.
Cabos e outros fundamentos do sistema de som ao vivo.
Como músico performático, você quer um sistema de PA que possa transmitir seu som com clareza e definição. Mas com tantos equipamentos diferentes projetados para diferentes necessidades de desempenho ao vivo, pode ser difícil saber exatamente o que você deve procurar.
Certamente, há muitas variáveis ​​a serem consideradas ao escolher um PA. Por exemplo, você precisa pensar sobre o tamanho do seu público, onde suas performances serão, quão portátil você precisa que seu sistema seja e quanto dinheiro você pode investir.
Este guia ajudará a orientá-lo através dessas e outras considerações importantes para ajudá-lo a encontrar o equipamento adequado para você, quer esteja comprando seu primeiro sistema de PA ou procurando adicionar equipamentos ao seu sistema existente.
Sistemas de PA em poucas palavras.
Em suma, um sistema de PA - mais formalmente, sistema de endereço público, e também conhecido como sistema de reforço de som - é um sistema de amplificação eletrônica usado para obter som do (s) artista (s) para o público. É composto por vários componentes e, enquanto um sistema pode variar muito desde o próximo, cada um lida com essas mesmas funções básicas:
Converter som acústico em sinais eletrônicos, na maioria das vezes com microfones ou entradas de linha. Processando e misturando estes sinais eletrônicos, usando placas de mixagem e módulos de efeitos Amplificando sinais com um amplificador de potência Entregando o som através dos alto-falantes Monitorando o desempenho com alto-falantes ou monitores intra-auriculares.
Equipamentos diferentes de PA terão recursos, recursos e designs diferentes associados a cada uma dessas funções. Suas necessidades específicas determinarão o que deseja de cada um.
Sistemas de PA pré-embalados.
Se você não quiser entrar muito profundamente nas porcas e parafusos do equipamento de PA, você pode querer considerar um dos nossos pacotes completos de sistemas de PA de som ao vivo que incluem tudo o que você precisa para se instalar. Se você é novo na engrenagem PA, esses sistemas podem ajudá-lo a evitar os problemas que podem surgir de componentes PA incompatíveis. E ao comprar equipamentos em pacote, você pode economizar muito dinheiro.
O amigo do músico carrega sistemas pré-embalados de grandes marcas como Yamaha, Fender, Behringer, JBL, Peavey, Mackie, Kustom e muito mais, todos com os melhores preços que você encontrará em qualquer lugar, garantidos.
O pacote PA com monitores EMX5016CF / S115V da Yamaha oferece uma solução completa de desempenho de som ao vivo com componentes cuidadosamente combinados para a simplicidade de reprodução de plug 'n'.
Sistemas de PA modulares All-in-one.
Para atos solo, duos e outros grupos menores que jogam em locais que não possuem um PA integrado, um sistema de torre modular pode ser uma maneira simples e limpa de se ouvir com um mínimo de barulho. Esses sistemas costumam abrigar uma matriz de alto-falantes, misturador e amplificador de potência em uma única estrutura semelhante a uma coluna que se divide para facilitar o transporte. Como os componentes foram otimizados para trabalhar uns com os outros e os arrays de alto-falante são projetados para gerar som de alta qualidade e preenchendo espaço, esses sistemas oferecem uma opção acessível e acessível para PAs padrão.
O sistema de som Linear-Array JBL EON ONE é um excelente exemplo, oferecendo um som robusto que é altamente inteligível. Os engenheiros da JBL criaram uma matriz que oferece som de qualidade profissional a todos os cantos da sala. Um subwoofer de 10 "bass-reflex adiciona o tipo de extremidade inferior que às vezes pode ser um ponto fraco em sistemas semelhantes. Com a sua capacidade de transmissão de Bluetooth, você tem a opção de ir sem fio - uma ótima característica para músicos ativos, instrutores e outros apresentadores que percorrem o palco ou a sala. O mixer de 6 bandas é simples de usar e permite que você conecte facilmente todos os seus equipamentos. Uma seção de EQ paramétrica ajuda você a marcar seu som com controles de volume de canal independentes, um volume mestre e uma reverberação interna.
O JBL EON ONE é tão portátil que você pode carregar o PA inteiro com uma única mão e depois configurá-lo em segundos.
Com a sua excelente dispersão sonora. o JBL EON ONE está em casa em todos os tipos de configurações.
Outros PAs modulares a serem considerados incluem o Sistema Compacto Bose L1 com suas duas entradas, é uma escolha sólida para cantores e compositores. O sistema PA Harbinger MuV MLS800 Line Array de 800 watts abriga um mixer de 3 canais mais 6 drivers HF e um driver de 8 "LF para convencer o som em locais menores. Para shows maiores, várias unidades podem ser encadeadas.
Portabilidade vs. Controle.
Uma questão importante para começar com a pesquisa do seu sistema PA é "Quão portátil eu preciso do sistema para ser?"
Os sistemas de PA tradicionais são compostos de peças separadas para cada função individual: uma mesa de mistura autônoma, processadores de sinal externo, amplificador (s) de energia dedicado e uma série de gabinetes de alto-falante PA e monitor. Tais sistemas requerem um espaço considerável para transportar, armazenar e configurar no palco.
Se você precisa transportar seu sistema de PA freqüentemente para diferentes locais que têm modestas necessidades de amplificação e espaços de desempenho lotados, existem sistemas de PA compactos portáteis que podem atender a essas necessidades. Na verdade, existem sistemas de PA completos que incluem todo o equipamento necessário dentro de um único gabinete, aproximadamente do mesmo tamanho que um alto-falante PA padrão.
Para pequenos grupos ou artistas solo que tocam em pequenos locais com necessidades básicas de amplificação, existem alguns excelentes modelos all-in-one que fornecem muita potência. O Yamaha STAGEPAS 400i, por exemplo, vai lidar com praticamente tudo o que você precisa ... mas em um pacote que vai caber no porta-malas de um carro compacto.
O supercompacto Yamaha STAGEPAS 400i suporta até 4 microfones, possui conectores para guitarra e baixo, inclui um par de alto-falantes full-range e é fácil de operar.
Faça um tour rápido pelo Yamaha STAGEPAS 400i e seu mixer versátil e fácil de usar.
Dito isto, sistemas super compactos também têm suas limitações. Eles não oferecem tanto controle, personalização ou saída de som como uma configuração tradicional de PA. Geralmente, eles não podem fornecer o tipo de desempenho de alta potência necessário para locais maiores, nem fornecem insumos suficientes para grupos maiores, especialmente aqueles com kits de bateria com microfone.
Se você possui necessidades de som ao vivo mais avançadas, mas está procurando por mais opções portáteis, você pode encontrar placas de mistura e alto-falantes com energia que possuem amplificadores de energia integrados, desnecessando um amplificador de energia independente.
O Behringer EUROPOWER PMP4000 Powered Mixer oferece 2 x 800 W de potência estéreo, pré-amplificadores de 8 microfones, processamento de efeitos on-board e entradas e saídas suficientes para necessidades de muitas bandas.
Tenha em mente, no entanto, que as misturadoras motorizadas ainda podem ter limitações, particularmente para bandas que planejam expandir seus equipamentos de PA no futuro. Com componentes individuais gerenciando cada função em um sistema de PA, é mais fácil e geralmente mais econômico trocar, atualizar e adicionar componentes de PA individuais para aprimorar o sistema.
Amplificadores de potência PA.
Uma das questões mais importantes quando se trata de sistemas de PA é "Quanta energia eu preciso?" Isso é uma consideração ao comprar um amplificador de energia para o sistema. O trabalho do amplificador de potência é aumentar os sinais de baixo nível provenientes do mixer e transmiti-los através dos alto-falantes. A quantidade de energia que ele produz é medida em watts. E você quer ter certeza de que você tem suficiente potência para preencher o local sem comprometer a qualidade do som.
Exatamente quantos watts você precisa depende de várias variáveis. O mais óbvio é o local de desempenho (tamanho da sala, interior / exterior, acústica). No entanto, existem fatores adicionais que complicam a questão. Por exemplo, há a eficiência dos alto-falantes (ou seja, quanto som os alto-falantes produzem por watt de energia). Há também o conceito de headroom (quanto poder é necessário para lidar com picos sem distorção) e o nível de volume desejado da música.
Usando alto-falantes com sensibilidade média, uma banda de rock tocando em um clube de tamanho médio precisará de no mínimo 1.500 watts de potência total, enquanto um grupo de pop ou jazz pode precisar de 250 a 750 watts. Para música folclórica simples no mesmo local, essa exigência pode chegar a apenas 60 watts. Tenha em mente que essas estimativas de energia são generalizações; espaços de performance difíceis e música com muita dinâmica podem exigir consideravelmente mais potência. Como observamos abaixo, a inclusão de muito espaço na cabeça ajuda a garantir um ótimo som quando você está se apresentando em um ambiente desafiador.
O muito portátil amplificador de potência Crown XLS1002 oferece 350 watts de energia limpa a 4 ohms e oferece controles extensivos ao usuário, incluindo DSP integrado.
É importante comprar um amplificador com muita energia para dirigir os alto-falantes mais espaço suficiente para evitar distorções. Ao comprar alto-falantes, você verá que eles têm uma potência nominal, medida em watts. Como regra geral, você provavelmente desejará um amplificador com duas vezes a potência do manuseio de potência nominal do seu alto-falante para garantir que um sinal limpo e sem distorções chegue até eles. Discutiremos isso mais quando abordarmos os palestrantes de PA e seus requisitos de energia.
Tenha em mente que um amplificador de potência estéreo oferece dois canais, cada um capaz de gerar sua própria carga de alto-falante. Então, se o seu amplificador fornecer 500 watts por canal, um par de alto-falantes classificados para 250 watts seria um bom ajuste. Observe que a saída nominal para amplificadores de energia estéreo geralmente é fornecida por canal. Uma classificação de “2x450W” indica que o amplificador gera até 450 watts em cada um dos seus canais estéreo.
O que é uma operação em ponte?
Alguns amplificadores de potência possuem um modo de operação em ponte. Também chamado mono mono ou ponte, neste modo a carga está conectada para desenhar a partir de ambos os canais. Isso significa que o amplificador efetivamente se torna uma unidade monofônica de um canal de maior potência, mesmo que ambos os canais estejam sendo usados.
Qual é o problema com ohms?
Um detalhe na folha de especificações que você quer ter certeza de verificar é a classificação de ohms. Ohms são uma unidade de medida para a impedância ou resistência em uma peça de engrenagem.
Para entender a impedância, imagine uma mangueira conectada com gunk que desacelere o fluxo de água. Se você quer mais água para sair, você tem que aumentar a quantidade de água na torneira para aumentar a pressão da água.
Bem, no que diz respeito à eletricidade, essa sujeira é a impedância (medida em ohms) e a pressão da torneira é a voltagem. Então, a engrenagem com baixa impedância permite que a eletricidade flua facilmente, enquanto a engrenagem com maior impedância requer mais tensão para fazer fluir a eletricidade.
É importante que a taxa de impedância do seu amplificador seja equivalente à de seus alto-falantes. Se não o fizer, existem maneiras de trabalhar com a sua engrenagem para fazer com que elas correspondam. Ou seja, você pode alterar a impedância de seus alto-falantes, conectando-os em série ou em paralelo. (Discutiremos as opções de fiação dos alto-falantes um pouco mais tarde.) No entanto, sua aposta mais segura é comprar amplificadores e alto-falantes que correspondam, principalmente se você não estiver planejando expandir seu sistema.
A maioria dos amplificadores de potência PA são projetados para lidar com alto-falantes classificados em 4 ou 8 ohms, com alguns que também suportam cargas de 2 e 16 ohm. Você notará ao ler as especificações do amplificador de potência que a potência nominal diminuída à medida que a impedância (ohms) do alto-falante aumenta. Por exemplo, o amplificador de potência Crown XLS1002 ilustrado acima gera 350 watts por canal quando conectado a um altifalante de 4 ohms. A saída cai para 215 watts por canal quando um alto-falante de 8 ohms é conectado.
Você encontrará a classificação de impedância para o amplificador de potência e alto-falantes nos detalhes das especificações em qualquer listagem no catálogo e no site do Musician's Friend.
Se você não tiver certeza sobre a melhor combinação de amplificação e alto-falantes para o seu equipamento de som ao vivo, nós o convidamos a ligar para um de nossos Chefes de Engrenagem no (877) 880-5907 para um conselho amigável e especializado.
Mixers de som ao vivo.
Os sinais eletrônicos de microfones e instrumentos precisam ser balanceados, processados ​​e misturados antes de serem amplificados e encaminhados para alto-falantes e monitores de PA. Na sua música ao vivo PA, é aqui que o mixer entra.
Os misturadores variam em tamanho, desde unidades simples de 4 canais até consoles muito maiores que possuem centenas de canais. Um canal é essencialmente um caminho de sinal. Um mixer com uma grande contagem de canais permite que mais coisas sejam conectadas e roteadas através dele.
Os canais geralmente são projetados para aceitar microfones e / ou dispositivos de nível de linha, como amplificadores, pré-amplificadores ou processadores de sinal. (Microfones e instrumentos, como guitarras e baixos, produzem sinais eletrônicos com um nível muito mais baixo do que os dispositivos de nível de linha).
Em um mixer, os sinais de áudio são atribuídos a canais separados, então uma questão fundamental para começar a diminuir a seleção do mixer é "Quantos canais eu preciso?" Geralmente, você quer se certificar de que tem mais canais do que você pensa que irá requer. Por isso, é importante fazer um inventário do que você estará ampliando e certificar-se de que você tenha entradas e saídas suficientes, enquanto permite a expansão futura do seu sistema de PA.
Por exemplo, se você está conectando uma banda de rock ou pop padrão de cinco peças ao seu PA, seu primeiro instinto pode ser gravar em um mixer de 8 canais. Afinal, isso permitiria cinco instrumentos com espaço de sobra. No entanto, uma vez que você adiciona as entradas para tudo o que você precisa para o grupo, você achará que seus 8 canais realmente não lhe darão entradas suficientes.
Com uma banda de cinco peças, o arranjo de som pode parecer algo assim: um microfone para voz principal e um para backup (dois canais), um microfone para o amplificador de guitarra, um para o amplificador de graves e pelo menos uma entrada direta para sintetizadores (três canais). Depois, há o kit de bateria, que terá suas próprias considerações de miking. Com dois microfones aéreos para pratos, um microfone em cada tom, a caixa e o bumbo, você está procurando pelo menos sete microfones para um kit totalmente microfonado.
Isso traz o total de insumos necessários para 12 canais, então você deseja um modelo com um mínimo de 16 canais, dando a você espaço para expandir.
Conhecendo o misturador.
Aprender a usar um mixer pode parecer inicialmente uma tarefa assustadora, com todos os botões, botões e faders. Mas tenha em mente que cada canal possui os mesmos controles. Depois de aprender como controlar um canal, você saberá como controlar todos os canais.
Todo canal em um mixer é mono ou estéreo com uma conexão XLR, 1/4 "ou RCA. (Algumas entradas são projetadas para lidar com ambas as fichas XLR de microfones, bem como entradas de 1/4 ".)
Uma faixa de canal é um grupo de circuitos e controles que funcionam juntos em um determinado canal de mixagem para afetar os sinais de áudio que o atravessam. Estes geralmente incluem:
um conector de entrada onde um instrumento externo, microfone, etc. se conecta ao mixer. As entradas XLR são equilibradas para minimizar o ruído e as interferências. Outras entradas aceitam conectores TRC RCA ou de um quarto de polegada. Alguns aceitam os plugue XLR e 1/4 "de um pré-amplificador de microfone que prepara o sinal de microfone relativamente fraco para o processamento aumentando a equalização de força de nível de linha, abreviado como EQ, ajusta a resposta de freqüência do sinal em três ou mais processamento de dinâmicas de bandas que podem incluir o roteamento de compressão ou gating (discutido abaixo) que direciona o sinal para outros buses de misturador e dispositivos externos, os canais estéreo incluem um controle panorâmico para equilibrar a saída esquerda e direita de um fader que desliza ao longo de uma faixa para controlar o nível de entrada ou saída de um canal um medidor ou display de luz que mostra visualmente a saída de cada canal.
Obtendo mais controle de um mixer.
Se você quiser fazer ajustes rápidos em sua mixagem durante uma apresentação ao vivo sem perder o equilíbrio, procure por mixers que ofereçam múltiplos buses.
Basicamente, uma vez que os níveis de cada canal são definidos, os sinais são combinados na mistura principal ou em submixos que podem ser atribuídos aos ônibus. Os ônibus podem ser visualizados como interseções de circuito onde a saída de vários canais se encontra. Cada canal de mixagem direciona seus sinais para um barramento ou grupo de barramentos específicos. Esses barramentos permitem que você ajuste os sinais como um grupo antes de irem para a mixagem final e para os alto-falantes. Assim, por exemplo, você pode facilmente fazer ajustes em todos os vocais ou em todos os tambores usando um único controle de fader de grupo. Também conhecido como envio auxiliar, os barramentos auxiliares também podem ser usados ​​para encaminhar misturas para fones de ouvido, processadores de efeitos externos, alto-falantes de monitor ou monitores intra-auriculares.
Você também pode fazer melhorias adicionais usando ônibus. Por exemplo, os misturadores de dois barramentos normalmente têm um controle panorâmico para enviar um sinal para o barramento esquerdo ou direito, criando uma saída estéreo. Também pode haver pontos de inserção onde você pode aplicar efeitos aos ônibus antes da mistura final.
O Mixer Yamaha MGP16X possui 16 canais e quatro barramentos, permitindo que você atribua grupos de canais a um barramento específico para processamento de efeitos ou controle geral de todos os canais designados usando um único fader.
Misturadores PA analógicos e digitais.
Para mudanças instantâneas no roteamento de sinais, dinâmica de sinal flexível e extensa e uma incrível variedade de possibilidades de efeitos, um mixer digital é difícil de superar. Com o toque de um botão, o roteamento pré-programado e os efeitos podem ser desencadeados que seria impossível até mesmo um polvo talentoso para realizar em um mixer de áudio analógico!
Alguns misturadores digitais são compatíveis com plug-ins de software que ampliam suas capacidades de modelagem de tons ainda mais. Recentemente, muitos misturadores digitais adicionaram a compatibilidade do dispositivo móvel, permitindo a operação através de um laptop, telefone inteligente ou tablet.
Nosso guia de compra de interface de áudio especializado irá ajudá-lo a escolher a engrenagem certa para controlar misturas com o seu computador ou dispositivo móvel.
Os mixers digitais também podem montar o rebanho com feedback temido, evitando os uivos e gritinhos antes mesmo de começar. Outra característica agradável é o bloqueio automático que silencia canais com pouco ou nenhum sinal passando por eles.
Uma das grandes vantagens dos mixers digitais é a capacidade de salvar e recuperar misturas. Muitos usam unidades flash USB ou memória interna para armazenar configurações de performances passadas. Isso torna a configuração em um local que foi salvo de maneira rápida e simples. Mesmo em um novo local, lembrar misturas de locais similares pode ser uma grande economia de tempo durante as verificações de som. Alguns mixers digitais permitem que você pré-programe mixes usando um laptop, então quando você chegar ao show, apenas ajustes de ajuste fino serão necessários. Alguns mixers digitais avançados possuem faders motorizados que respondem a configurações salvas.
Apesar da maior versatilidade de seus irmãos digitais, os mixers analógicos continuam populares devido ao seu custo geralmente mais baixo e facilidade de uso. Como suas funções são controladas por botões, faders e comutadores físicos, sua operação pode ser um pouco mais intuitiva do que os consoles de mixagem digitais. A desvantagem de sua dependência de controles físicos é o tamanho geralmente maior do mixer analógico - uma desvantagem em estágios apertados. Muitas pessoas acham que o roteamento de sinal e hardware do mixer analógico é mais fácil de entender, já que tudo está fisicamente presente, em vez de estar escondido nos menus das várias telas de status de uma placa de som digital.
Os mixers analógicos e digitais são capazes de transmitir som de alta qualidade. A qualidade e o design de seus circuitos eletrônicos - especialmente os pré-amplificadores de microfone - e no caso do mixer digital, seu conversor analógico a digital (ADC), tem maior influência na qualidade do som. A maioria dos engenheiros de som concorda que microfones e alto-falantes, com seu grau inerentemente maior de distorção e coloração, são as maiores barreiras à fidelidade sonora absoluta. Dito isso, pré-amplificadores de microfone bem projetados que aumentam a saída do microfone sem adicionar coloração ou distorção são essenciais para um bom som. Circuitos e componentes de alta qualidade nos estágios de ganho do mixer e roteamento de sinal minimizarão o silvo que inevitavelmente ocorre com misturadores analógicos.
Alimentado ou não alimentado?
Quando você navega na variedade de mixers de áudio do Musician's Friend, você notará que agrupamos misturadores alimentados e misturadores não alimentados separadamente para simplificar compras. Existe apenas uma grande diferença entre esses tipos: misturadores não utilizados requerem um ou mais amplificadores de energia separados, enquanto misturadores alimentados tem amplificação a bordo.
Os misturadores alimentados geralmente são mais fáceis de transportar, menos difíceis de configurar e geralmente são menos caros. Mas, ao contrário, eles podem oferecer menos energia do que amplificadores autônomos, por isso é improvável que funcionem bem em locais maiores. E, como observado anteriormente, os mixers alimentados tendem a oferecer controle menos sofisticado e ajuste fino do som do que os mixers sem alimentação.
Além disso, a compra de mixers alimentados pode ser menos eficaz em termos de custo a longo prazo se você planeja fazer upgrades graduais em seu sistema de PA. Isso porque você estará substituindo o mixer e o amplificador quando quiser atualizar qualquer um dos componentes.
Preciso de outro mixer para monitoramento?
Além do mix principal de front-of-house (FOH), você desejará que o seu sistema de PA lide com o monitoramento para que os artistas possam se ouvir. Para isso, você tem algumas opções.
Muitas vezes, uma única mesa de mixagem é usada para criar não apenas a mixagem principal, mas também as mixagens individuais que cada artista precisa ouvir através dos monitores. Essas combinações precisarão atender aos diferentes requisitos de cada artista, de acordo com o que cada jogador precisa ouvir.
Normalmente, as mixagens do monitor são fornecidas usando as conexões auxiliares de envio na placa de mixagem. Para garantir que você e outros artistas estejam obtendo uma boa mixagem para a realização, você deve confirmar que o mixer tem envios auxiliares suficientes para rotear mixagens de alto-falante do monitor individualizadas para cada artista.
Outra opção para aqueles sérios sobre monitoramento é ter um console de mixagem secundário dedicado à tarefa. Claro, é um investimento adicional, mas pode valer a pena a despesa pela qualidade do som entregue aos artistas.
Saiba mais sobre o som ao vivo e a gravação de consoles de mixagem com nosso guia de compra de Mixer especializado.
Processamento de sinal (efeitos)
Os misturadores podem ter alguns efeitos embutidos, mas se você quiser realmente fazer o seu som se destacar, equipamentos adicionais de processamento externo podem ajudar a adicionar drama e brilhar ao seu som. Embora eles não sejam essenciais em todas as situações, o processamento de sinais e efeitos como a compressão, a limitação, a reverberação e o atraso podem aumentar o interesse sônico do seu som que os faça valer o custo.
Aqui estão alguns efeitos básicos e ferramentas de processamento de sinal que podem melhorar seu sistema de PA:
Compressão e limitação.
Um compressor como o nome sugere comprime a dinâmica geral do sinal de áudio que limita a quantidade de variação entre os sons mais altos e os mais suaves. Suaviza seu som e protege a engrenagem, ajudando a evitar danos causados ​​pelo recorte - um fenômeno destruidor de falantes resultante de excesso de velocidade o amplificador em distorção. Compressores bem projetados não só impedem a distorção do sinal, mas adicionam uma satisfação agradável ao seu som.
O dbx 166xs possui funções de compressor e limitador para suavizar o som ao vivo, produzindo mixagens mais firmes e engordando os sons de bateria.
Uma ferramenta parecida, o limitador impede que seus alto-falantes e ouvidos sejam apagados, limitando os picos da música. Um limitador permite que a compressão ocorra somente acima de um limite definido, e a taxa de compressão pode ser muito alta. Isso evita o corte, distorção e outros problemas relacionados.
Reverb e atraso.
Reverb (da reverberação) é um efeito que torna os sons mais ricos, como se estivessem refletindo em superfícies. Reverb adiciona profundidade e dimensão - é por isso que sua voz soa melhor quando canta no chuveiro. As superfícies refletoras adicionam “espaço” e drama à sua performance vocal. Os parâmetros ajustáveis ​​em uma unidade de reverb permitem que você controle essas reflexões para simular vários ambientes acústicos.
Atraso é um ou mais ecos que possuem um espaço mais audível entre a iniciação do som original e sua reflexão. Há uma repetição mais distinta do som original (palavras parciais, frases musicais, etc.) e uma eventual diminuição do volume ao longo do tempo. Atraso é o efeito que você experimenta quando grita em um grande desfiladeiro: sua voz volta para você em ondas decrescentes.
O Delay Multi-Tap D-Two Eletrônico D-Two oferece uma ampla seleção de tipos de delay de até 10 segundos de duração e é facilmente programado para combinar com seus ritmos.
Outros processadores comuns.
Os amplificadores Sonic, como o BBE Sonic Maximizer, dão ao seu som uma maior presença, atrasando as baixas freqüências em relação aos mais altos, removendo sutis imprecisões no tempo para preservar as características sonoras dos instrumentos ao vivo.
O BBE 382i ​​Stereo Sonic Maximizer aumenta a freqüência alta e baixa para ajudar a esclarecer e adicionar socos ao seu som.
Equalizadores.
A maioria dos misturadores inclui uma seção de EQ. Os controles de equalizador de mixer mais simples se assemelham aos encontrados em eletrônicos de consumo e tipicamente aumentam ou diminuem as freqüências baixas, médias e altas. Os mixers mais avançados oferecem um ajuste mais fino das freqüências, como discutido abaixo.
O papel importante de um equalizador é equilibrar seus sons, permitindo aumentar ou cortar altas, baixas e médias freqüências para melhorar seu som geral. O equalizador modifica a resposta de freqüência do sinal aumentando (aumentando) ou diminuindo (atenuando) os intervalos selecionados de freqüências. A igualação também pode ajudar a combater o feedback, permitindo que você identifique e reduza o volume de freqüências onde ocorre.
Os circuitos de equalização incorporados no seu mixer podem ser adequados para ajustar seu som geral. Mas para os aplicativos de som mais exigentes, um equalizador independente provavelmente fará um trabalho melhor.
Tipos de equalizadores.
Existem três tipos de equalizadores comumente usados ​​com os sistemas de PA.
Equalizador paramétrico: Os equalizadores paramétricos oferecem a maior flexibilidade na modelagem de som, mas são mais difíceis de usar. Ao contrário das EQ gráficas que permitem que você defina a quantidade de impulso e corte, as EQs paramétricas permitem definir o ganho, a freqüência central e a largura de banda de uma determinada freqüência. O intervalo da largura de banda é referido como o fator Q. O equalização paramétrico controla o corte relativo ou o aumento do sinal acima e abaixo da freqüência central. Com a prática, os equalizadores paramétricos são ferramentas poderosas e flexíveis para ajudar instrumentos específicos ou vozes a cortar o mix geral ou gerar um som grande e completo.
EQ semi paramétrico / quase paramétrico: funcionam da mesma forma que um EQ paramétrico, no entanto, o fabricante define a largura de banda - não é ajustável pelo usuário. Essas unidades trocam uma operação um pouco mais fácil com funcionalidades reduzidas.
EQ gráfico: equalizadores gráficos fornecem mais flexibilidade e controle do que simples controles de tom de duas ou três bandas, e são bastante fáceis de usar. Um equalizador gráfico é um conjunto de filtros passa-faixa que dividem o espectro de áudio em 30 ou mais bandas, permitindo controlar a quantidade de aumento ou corte em faixas de frequência muito mais estreitas. Geralmente controlado com controles deslizantes, o efeito do equalizador é representado graficamente pelas posições dos controles deslizantes - é por isso que ele é chamado de um equalizador "gráfico". A facilidade de uso oferecida pelos equalizadores gráficos é em grande parte devido à capacidade de visualizar facilmente como a equalização está afetando o sinal de áudio geral, simplesmente olhando os faders.
EQs gráficos são ótimos para reforço de som e salas de “ajuste” - ajustando o contorno de seu som para combinar com o ambiente. Por exemplo, se você estiver se apresentando em um espaço que produz muita boom, você pode reduzir as freqüências mais baixas que estão contribuindo para o problema. Os equalizadores gráficos permitem que você produza um som consistente em todos os locais.
Saiba mais sobre como os equalizadores funcionam com o nosso artigo O que é uma dica de tecnologia do equalizador.
Como o feedback é causado?
Esse barulho horrível é o resultado de um ciclo de feedback. Isso acontece mais comumente quando o som viaja do microfone para o mixer, para o amplificador, para os monitores e, em seguida, de volta para o microfone. Instead of just making the signal louder as you might think, the sound frequencies boosted by the loop will be amplified hundreds of times in a fraction of a second, making the squealing, howling noise known as feedback.
The resonant frequencies in a room also can produce feedback. Some rooms tend to overemphasize certain frequencies, and if these happen to be in the range of your vocals or guitar (which is often the case), you’ll have a problem. Certain instruments, such as acoustic guitars, also suffer from the same problem.
The Behringer ULTRAGRAPH PRO FBQ1502 is a 15-band stereo graphic EQ that includes a feedback detection system to instantly eliminate those embarrassing squeals.
Crossovers and Speaker Management Systems.
The wide range of frequencies produced in your performance can be better controlled if they’re divided into frequency ranges and sent to the specific speakers designed to handle those frequencies. These speakers (or drivers) can be combined in one speaker cabinet (referred to as full-range speakers) or in separate units. It's the role of a crossover to route these frequencies to the different speakers.
The BBE Max X3 Crossover offers two-way stereo and three-way crossover functions and helps helps tighten and clarify your overall sound with its a built-in Sonic Maximizer.
Two-way crossovers divide your signal between high and low frequencies; three-way crossovers split the high, mid and low signals routing each to its designated driver. The high frequencies are sent to the tweeters, the lows are sent to the woofers and the mids are sent to the mid-range drivers.
What's the difference between active and passive crossovers?
If the crossover is built into your full-range speaker cabinet, it's a passive crossover (in some models, it can be bypassed if you decide to use an active crossover). The crossover is activated when the signal passes through it using inductors and capacitors to divide and send the signal to the appropriate speaker drivers. An inductor responds to low frequencies and sends them to a woofer, while a capacitor picks up high frequencies and sends them to the tweeter. A mid-range crossover uses a capacitor and an inductor (called a band-pass filter) to set upper and lower cutoff points to send this signal to the mid-range driver.
Active crossovers are placed before the power amps and split the signal to send each frequency range to its own amp. It is easier to adjust the frequency ranges sent to each driver with an active crossover. If the active crossover splits the signal between two amps, this is called biamping (two-way); if it's split three ways, it's called triamping (three-way).
What are the benefits of a speaker management system?
Speaker management systems such as the dbx DriveRack PA2 are designed to be everything you need between your mixer and speakers. Features like auto EQ, a pink noise generator, crossover, limiting, compression, etc., can make sound checks, feedback control, and level setting much easier. These systems, typically used by pros and in large touring systems, are becoming more and more common for entry-level users for overall dynamic control.
The dbx DriveRack PA2 combines crossover, EQ, compression and delay control in one easy-to-use box.
PA Speakers.
Once your mixer, signal processing gear, and power amp have shaped your audio signals, it's your speakers' job to turn those signals back into physical sound waves. Speakers reinterpret the signal by using the voltage from the amplifier to move their cones back and forth, producing the sound waves that reach the audience’s ears.
Maybe it goes without saying, but speakers play a critical role in delivering quality sound to an audience, and it’s an area where quality gear can make a real difference.
As is true for the power amp, the size of the venue you play will help you decide on the power handling (wattage) and size of the speakers needed. For example, smaller gigs, conferences, and lectures may require about 350-500 watts, while club bands, garage bands, and mobile DJs may need 500-1,000 watts, or even more, depending on the venues they perform in.
Weighing in at 61 lb., the JBL JRX215 passive PA speaker is a two-way system with 15” low frequency driver and 1” tweeter and a built-in crossover. It handles 250W of continuous power.
In choosing PA speakers, the key trade offs to consider are portability versus performance. While full-range speaker cabinets that contain a woofer, mid-range driver, and tweeter are more portable and easier to set up, they typically won’t deliver the same performance as high-end speaker arrays.
Weighing in at a hefty 101 lb. each, this pair of Yamaha C215V speaker cabinets have dual 15” woofers and compression drivers mounted on horns to handle high frequencies. Best used in permanent installations, they handle up to 1,000 watts of continuous power.
What type of individual speakers are there?
Speakers are designed to reproduce specific frequency ranges. So-called “full range” speaker cabinets usually contain a woofer and tweeter and are referred to as a two-way system. Some PA speaker cabinets also include a mid-range driver and are referred to as three-way systems.
Here are the individual type of speakers and their characteristics found in PA systems:
Woofer: Reproduces low frequencies, usually with a 10”-18” cone-type driver Frequency range: Usually below 500Hz Mid-range: Reproduces mid frequencies, sometimes with a 5” to 12” cone-type driver, sometimes a 2-1/2” to 4” compression driver mounted on a dispersion horn Frequency range: Generally between 200Hz and 3kHz Tweeter: Reproduces highest frequencies with a 1” to 2” cone-type driver or a 1” to 4” compression driver Frequency range: Usually between 2kHz and 20kHz Subwoofers: Reproduce the lowest frequencies with 15” to 24” cone-type driver Frequency range: Rarely above 300Hz down to 30Hz or lower.
Should I get powered (active) or non-powered (passive) speakers?
For those who want to avoid purchasing one or more dedicated power amps for their PA systems, powered speakers are a popular option that integrate amplifiers directly into their cabinets. Using powered PA speakers means you can also use a non-powered mixer. Powered speakers are a great option for musicians who play at smaller clubs and other venues. They offer greater portability and reduced setup hassles.
The Peavey PV115D Powered PA Speaker has a 15” heavy-duty woofer, 1.4” compression driver for high frequencies, and is driven by an internal 400 watt amp.
The trade-off is that powered speakers provide less flexibility and control over a PA system than separating the power amp from the speakers. Typically, the largest speaker systems designed for bigger performance spaces are non-powered. For this reason, many professional live sound engineers prefer passive speakers that can be configured and positioned to optimize their sound in specific venues.
To make shopping for PA speakers easier, the Musician’s Friend website offers separate assortments of passive versus powered models.
Should I add a subwoofer?
Subwoofers are the large speakers that handle the lowest bass frequencies. They are not integrated with full range enclosures both due to their size and the potential damage that can be caused to other components by their strong vibrations.
Adding a subwoofer will of course make your PA less portable overall. Unless you opt for a powered subwoofer, you will also need a power amp capable of supplying the wattage required by power-hungry subs. Bands that play heavy rock, metal, reggae, hip-hop, and other styles that depend on powerful bass and drum sounds are most likely to want to include a subwoofer.
As with other PA speaker cabinets, you’ll find a large assortment of passive unpowered and active powered subwoofers available at Musician’s Friend.
With 400 watts power handling and an 18” driver, the Peavey PV 118 Subwoofer reproduces frequencies down to 40Hz to bring out the full chest-pounding bottom notes of bass guitars and kick drums.
PA Monitor Speakers.
Musicians need to be able to hear themselves and other performers clearly to sound their best, which is why stage monitors are essential. While floor monitors can cause feedback and increase the risk of hearing damage, they are preferred over in-ear monitors by many performers because they are easier to use. These usually wedge-shaped speakers allow performers to hear themselves and play better because of it.
The popular Yamaha A12M Floor Monitor has a a 12” woofer, 1” high-frequency horn, and handles 300 watts of continuous power.
The in-ear monitoring option.
Wireless in-ear monitors allow performers to move more freely around the stage and to hear an individualized mix. They eliminate monitor feedback worries, potential hearing damage, and the stage clutter of floor monitors.
The Shure PSM 200 Wireless Personal Monitoring System includes a transmitter, receiver, and earphones for a complete monitoring solution that delivers excellent sound quality.
How wiring speakers in parallel or in series affects PA requirements.
When you're pairing your power amp or powered mixer with your speakers, you know you need to match the ohms rating on the equipment. However, depending on whether you wire multiple speakers in series or in parallel effects those requirements. So before you buy your gear, you'll want to be aware of how this works.
Wiring a speaker system in parallel will decrease the amount of ohms (and thus resistance). A typical two-way PA speaker is rated at 8 ohms. If you wire two speakers in parallel, the impedance will be 4 ohms; three will be about 2.67 ohms; and four will be 2 ohms. Although a smaller impedance rating means the electricity flows more easily, some amps can't handle a 2-ohm load, so be sure to consult your manual before connecting your speakers.
Wiring a system in series, on the other hand, will increase the impedance by adding the ohms together to create more resistance. So, if you wire two 8-ohm speakers in series, the load will be 16 ohms. If you have some identical speakers with lower impedance than the amp can handle, a series circuit can come in handy to raise the impedance.
Microphones.
Almost every PA system will need mics. With so many types to choose from, you may want to consult the Musician's Friend Microphone Buying Guide to get familiar with the basics.
There are two major microphone types: dynamic and condenser. Dynamic mics are durable, reliable, and made for onstage use. For vocals you will likely want one similar to the legendary Shure SM58.
The Shure SM58 is among the most popular onstage dynamic mics thanks to its bulletproof construction, excellent audio performance, and its versatility in capturing everything from vocals to guitar cabinets.
Condenser mics are made to capture more subtleties, handle high sound pressure levels (SPLs) and capture fast transients. They are usually used for recording, but can also be perfect for live sound. They’re often positioned above drum kits to capture the sound of cymbals. Condenser mics require phantom power, so you will need to ensure that your mixer includes sufficient phantom-powered inputs.
The Blue enCORE 300 Condenser Vocal Mic is designed for highly detailed reproduction of the voice and is built to withstand hand-held use onstage.
To minimize feedback, you also will want a mic that is unidirectional (as opposed to omnidirectional) for vocals and instruments. Unidirectional mics are available with cardioid, supercardioid, and hypercardioid pickup patterns. Cardioid mics are ideal for live sound situations because of their wide, forgiving pattern.
If you decide to use condenser mics in your system, they usually require phantom power, which means the power needed to run the mic must be delivered from another source, usually the mixer or a mic preamp, through the mic cable, or from a separate standalone phantom power device. If you buy a phantom-powered mic, make sure you have a power source available.
Wired or wireless microphones?
Ask yourself how much you'll be moving around onstage. Will there be audience participation? Will you be moving off the stage? If so, you probably need a wireless mic setup.
If not, wired mics are more affordable and are more likely to come with PA system packages. Also, you can plug in as many as your mixer can handle without the risk of interference sometimes present with wireless systems. Using wireless mics and in-ear monitoring systems also adds complexity to your gig setup process.
Cables and Other Live Sound System Essentials.
Cables carry the audio signals through your sound system. They should be carefully selected to ensure your sound remains clean from the source to the speaker.
In most cases, you'll need balanced XLR microphone cables and/or TRS (stereo) 1/4” cables for live sound, as well as unbalanced 1/4” connectors that are typically used for instrument cables. Balanced cables eliminate the noise from lights and other electronic sources often referred to 60-cycle hum.
Speakon connectors have rapidly replaced 1/4” connectors in many systems due to their ability to lock the jack to the plug, preventing accidental disconnection.
For speaker cables, the larger the conductor size, the better the ability to carry the much higher current required to drive speakers. Also, the thicker the jacket, the better it'll hold up. Place the power amp as close as possible to the speakers and use the shortest cable possible to maximize efficiency.
Instrument cables and speaker cables are not interchangeable. Speaker cables are not only thicker, they are constructed differently, so substitutions can lead to damaged gear.
You'll most likely also want to get a snake, which is a multichannel audio distribution system that allows you to run a large number of inputs from, for example, the stage to the mixer without using many individual cables.
The Livewire Advantage 16x4 Snake has 16 female XLR/TRS inputs with matching inputs on the rugged stage box. 4 - 1/4" TRS return channels handle monitor mixes or headphone cues. 4 TRS male connectors send the master output to your mixing console.
Other PA essentials.
We highly recommend getting a cable tester. If your system isn't working correctly, a cable tester can save you hours of troubleshooting. We also recommend that once you find the defective cable, you immediately throw it away rather than putting it in a box to be accidentally used again someday, only to find that it (still) doesn't work.
You may also want a dB meter; many venues require that you don't exceed a certain volume level, and a dB meter will let you accurately monitor your volume.
If your PA system is not being installed, you'll need some heavy-duty cases or bags to transport your gear. Well built, durable cases are essential to protect your valuable equipment.
Speaker stands and brackets are another must-have accessory. Make sure to get sturdy, reliable nonskid stands that are strong enough to hold your gear securely. Check out the individual adjustability of each stand and make sure it will get your gear into an optimal position. Read specs to ensure the stands are rated to handle the weight of your speaker cabinets.
Microphone stands are also an essential accessory for most PA rigs. You’ll find a broad range of mic stands designed to position mics for vocalists, instruments, and speaker cabinets. Choose designs with stable bases/tripods that will resist being easily knocked over during performance. Mic stands with adjustable booms allow more flexible placement.
If you want to learn more about how to run a PA system, we have many great reference books to further your live sound system knowledge.
Tips & Truques.
Here are a handful of tips and tricks that will help you get the most out of your PA system:
When pairing speakers on each side of the stage, place them in an arc configuration to widen sound dispersion, allowing the speakers to act like a single cabinet with a greater coverage area. Never use your elbow to coil cables as it will ultimately damage them. Gather them in a figure-8 shape instead. Use cables with the right gauge wire. Find the minimum recommended conductor gauges below:
Don't forget that the power amp is the last thing you turn on when powering up and the first thing you turn off when powering down your PA system. This prevents potential damage to connected equipment and subjecting your audience to noise.
What terms should I know when buying PA equipment?
It’s important to know what you’re talking about before you buy! Here are the core terms you should know when looking at any PA system.
Continuous program power handling: The level of long-term average power the speaker will handle. This spec is sometimes given (somewhat incorrectly) as RMS power (see RMS below). Dynamic range: The difference between the loudest and softest parts in an audio signal (usually measured in dB). Frequency response: Refers to the range of frequencies gear will accurately reproduce from input to output. The range of human hearing is 20Hz-20kHz. When reading frequency responses, the spec may refer to the tolerance—the maximum level the output will differ from the input. If not specified, the tolerance is probably a standard ±3 dB. Peak power handling: The maximum instantaneous, short-term power the loudspeaker can handle. This is a less critical spec than continuous program power handling, and sometimes is used to create a more positive impression of speaker systems. RMS (root mean square): The square root of the average (mean) of the squared values of all the instantaneous voltages on a waveform. RMS ratings of speaker power handling are fairly conservative. Continuous program power handling is sometimes—though technically incorrectly—called RMS. To learn more, read our Tech Tip: Audio Gear Specifications—What They Do and Don’t Tell You.
1/4" Jack: also known as phone plug. Unbalanced connection using a phone-patching cord connector. The most basic connection in audio.
Amplitude: the strength of an audio signal, measured in dB, at a given point in time.
Attenuation: the loss or reduction of amplitude of a signal.
Auxiliary Bus or Aux Bus: a bus dedicated to transmitting audio signals separately from the main bus. See also Bus.
Balanced: an audio circuit with two shielded conductors with reverse polarity and equal at ground. Balanced wiring provides noise-free transfer of audio in areas susceptible to noise, like recording studios and live sound venues. Requires balanced I/O and balanced cables.
Band: portion of the frequency spectrum.
Biamplification or Biamped: the practice of using separate power amplifiers to drive a woofer and a tweeter in a loudspeaker. Often combined with active amplification, where the amplifier is built into the speaker cabinet.
Board: slang for mixing console.
Bus: an electrical circuit that transmits audio signals from one or more sources to one or more other sources. The path an audio signal travels in a mixer.
Cardioid: heart-shaped microphone polar response pattern ideal for live sound.
Channel: a single path of audio through a mixer, processor array, recording channel, or computer interface.
Clipping: when the peaks of the signal's sound wave are cut off due to the inability of an electronic device to accommodate the current or voltage, causing distortion.
Compression: a reduction in gain or dynamic range of a signal by a compressor. Compression can be used to even out an erratic signal, fatten up sounds, extend sustain of a guitar, sweeten vocals, or push certain sounds forward in the mix of a song by increasing the overall level.
Compressor: a unit that applies compression to an audio signal, usually with controls for sculpting exactly when and how much compression is applied to the signal.
Continuous program power handling: the level of long-term average power the speaker will handle. A worst-case spec that represents maximum heating that the speaker's voice coils can withstand.
dB/Decibel: a logarithm that describes the ratio of two powers (1/10th of a Bel). Some approximate reference points: a normal conversation has a decibel level of 60dB, a ringing telephone is 80dB, shouting in the ear is 110dB, and a jet engine during takeoff is 150dB.
Delay: one or more distinct echoes that have a more distinctly audible space between the initiation of the original sound and its reflection and an eventual diminishing of volume over time.
Dynamic range: the difference between the loudest and softest parts in a song (usually measured in dB). See also SPL (Sound Pressure Level)
Enhancer: also called an exciter. A signal processor that uses frequency analysis, compression, EQ, and filters to add sparkle to audio. Used frequently to bring certain aspects of a song forward in the mix.
EQ: short for equalization. Usually refers to an equalizer circuit that provides control over the frequency response of an audio signal that passes through it. Can be used to shape sounds to be more desirable or cut out undesirable sounds within an audio signal.
Exciter: also called an enhancer. A signal processor that uses frequency analysis, compression, EQ, and filters to add sparkle to audio. Used frequently to bring certain aspects of a song forward in the mix, especially during mastering.
Fader: a sliding lever that typically adjusts levels. Has the same function as knob-based controls but provides a smoother response, more fine-tuned control, and visual feedback for quickly determining level.
Filter: an audio circuit that reduces the level of frequencies outside a preset range.
Frequency: the rate of variation of a wave or signal.
Frequency range: the set of frequencies a piece of audio gear is capable of handling with accuracy. Uses a specification such as 20Hz-20kHz.
Frequency response: refers to the range of frequencies gear will accurately reproduce from input to output. The average person can hear frequencies from about 20Hz-20kHz. When reading frequency responses, the spec may refer to the tolerance—the maximum level the output will differ from the input. If not specified, the tolerance is probably a standard ±3dB. The spec (20Hz-20kHz ±3 dB) means that for a given input signal, the listed range of frequencies (20Hz-2 kHz) will produce output within the specified range of levels (±3dB). As an example, the frequency response of a Shure SM57 microphone is a vocal-tailored from 50Hz to 15kHz.
Gain-before-feedback: the total amount of volume possible before feedback occurs.
Headroom: the difference between the highest signal possible without distortion and the average signal level through a system.
Hertz (Hz): frequency in cycles per second.
Hi-Z: short for high impedance. Z is a popular abbreviation for impedance, hi is simply a shortened version of high. Usually refers to a 1/4" line input with high impedance, typically several thousand ohms or more. Often provided as an input on a mixer, multitrack, or computer audio interface for a guitar or bass.
Hypercardioid: even narrower polar pattern mic than supercardioid for the greatest side-to-side rejection of stray, unwanted sound sources.
Impedance: the resistance of a circuit to the flow of alternating current, measured in ohms. In audio, impedance is typically classified as low or high and often referred to as Lo-Z or Hi-Z.
Inverse square law: the mathematical relationship of the signal strength and distance, where signal strength is inversely proportional to the square of the distance.
Level: the amplitude/strength of a signal.
Limiter: a signal processor that controls the dynamics of an audio signal. Works similarly to a compressor and often used in the same way, but a limiter establishes an absolute output level threshold and prevents any signal that enters from breaking that threshold.
Mixing: the process of using a mixer, either hardware or software, to adjust levels and EQ of an audio performance or recorded audio in an effort to pleasingly enhance and balance the audio.
Noise: undesirable or unwanted sound which is introduced to an audio signal by other electronic equipment or excessive gain. Includes hum, hiss, and interference.
Ohm: one ohm is the measure of electrical resistance in a circuit when one amp of current is flowing with one volt being applied to the circuit.
Omnidirectional: microphone polar pattern that picks up sound from every direction.
Peak power handling: the maximum instantaneous, short-term power the loudspeaker can handle.
Phantom power: DC voltage usually between 12 and 48 volts applied to an XLR mic input to power condenser microphones. Often mixers, preamps, and audio interfaces have phantom power built in. Outboard phantom power supplies are also available.
Phone plug: also known as 1/4" jack. Unbalanced connection using a phone-patching cord connector. The most basic connection in audio.
Pink noise generator: makes a sound like a rushing waterfall, meant to reproduce all the sounds that will go through your system during a show by exciting all the audio frequencies with equal energy per octave. Used to test a PA before the show, some mixers have a built in pink noise generator.
Polar response pattern: graphical representations of a mic's pickup pattern.
Power amp: a device that increases the power of an audio signal by matching the input to the output of a regulated power supply. In live sound, power amps are used to amplify the processed and mixed signal providing power the speakers.
Power conditioner: an electronic device that sits between a wall outlet and electronic equipment, which provides protection against spikes and surges in power. Typically conditioners also provide some type of noise filtering against electronic signal interference.
RCA connector: more correctly called a phono plug, this connection was developed and popularized by the RCA corporation in use with their audio equipment, resulting in it being called RCA. Most often used in stereo pairs and more common in consumer audio gear.
Reverb: a series of multiple sound reflections that extend the impact of the original sound. In nature, this is caused by a sound that originates within a space enclosed by hard surfaces. Also refers to the electronic equipment developed to replicate this acoustic phenomenon.
RMS or root mean square: the square root of the average (mean) of the squared values of all the instantaneous voltages on a waveform. Continuous power handling is sometimes—though technically incorrect—called RMS.
Signal-to-noise ratio: the ratio of the desired signal's volume to the unwanted noise, usually measured in dB. Manufacturers measure this ratio in many different ways, but basically the higher the number, the better and cleaner the signal.
Signal processor: generic term which loosely describes components such as compressors, limiters, EQ, microphone preamps, noise gates, reverbs, chorus, delays, modulation, filters, and enhancers/exciters. All are used in audio to process sound in order to achieve a desirable effect.
Slew rate: the amplifier's ability to react to quick changes in signal voltage. For amps rated up to 100W continuous, the slew rate should be at least 10V per microseconds. For amps over 200W continuous, it should be at least 30V per microsecond.
Sound Pressure Level (SPL): the level of acoustic sound waves, measured in dB. A typical SPL reading for a rock concert is 95dB.
Stereo: 2 channels of audio, usually designed as left and right.
Supercardioid: narrower microphone polar pattern for better sound isolation.
Transients: the sporadic higher levels in your program (from a percussion or guitar attack, for example) that can result in overload distortion if not properly compressed.
TRS: stands for Tip, Ring, Sleeve. TRS is a balanced circuit that uses a phone plug-style connection with three conductors (the tip, the ring, and the sleeve) instead of just two (the tip and the sleeve)
Unbalanced: an audio circuit whose two conductors are unequal at ground, usually because one conductor operates as ground. An unbalanced audio circuit is more susceptible to noise problems than balanced circuits. Noise can be combated by keeping lines as short as possible.
Unidirectional microphone: mics that are most sensitive to sources directly in front of them, minimizing off-axis sound and background noise.
XLR: balanced, circular 3-pin connector typically used for microphone and line-level signals. Each pin is a separate channel, but pin 1 is always ground. The connection was developed by Cannon and is sometimes called a Cannon connector.
After reading this guide, if you still need help in selecting the right PA gear, call a Musician’s Friend Gear Head at (877) 880-5907 for expert, friendly advice.
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The Pennsylvania Septage Management Association (PSMA) is a trade association for companies that are involved with the following: septic systems, on-lot sewage disposal systems, on-site sewage disposal systems, individual wastewater treatment systems, anaerobic treatment tanks, aerobic treatment tanks, cesspools, seepage pits, septics, seepage beds, trench systems, elevated sand mounds, peat filters, Biomicrobics® and Ecoflo® units, subsurface sand filters, drip irrigation systems, recirculating sand filters, Zabel™ filters, at-grade systems, IRSIS or individual residential spray irrigation systems, holding tanks, privies, septic inspections, onlot wastewater treatment system inspection, real estate transfer inspection, grease traps, grease pits, system installations, system maintenance, chlorinators, UV lamps and all related issues.
We are glad that you found our web site! We appreciate other web sites that have chosen to link to this site.
You will find explanations of PSMA/NOF's Onsite Wastewater Treatment System Inspection Standards on many web sites. Do not be misled. Because an inspection company has a link to this site, does not mean that the company is a PSMA member or employs a PSMA/NOF certified inspector. Check our list PSMA Member Service Providers.
Learn more about the PSMA inspection:
2018 PA Decentralized Wastewater Conference & Exposição comercial.

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STAGEPAS™ 300 is a portable PA system that can be set up to provide high quality live sound anywhere, anytime. Designed primarily for musicians on the move, STAGEPAS™ 300 makes it possible to deliver high-quality live sound in just about any venue or environment with maximum handling ease and minimum hassle.
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This all-in-one system provides a pair of passive speakers, a detachable powered mixer, and a pair of speaker cables - everything you need except for your sources. The whole system weighs just 18 kilograms!
Detachable 8-channel Powered mixer with 150W + 150W Output.
The powered mixer is normally stored in the rear of one of the speakers. The STAGEPAS™ powered mixer can be detached (the only tool you need is a coin) for convenient operation. The power amplifier is a class-D* type that delivers a solid 150 watts + 150 watts from a remarkably compact unit. The mixer has a total of eight input channels: four mono microphone/line inputs and two stereo line inputs. In addition to speaker outputs for the supplied speakers, the STAGEPAS™ mixer has line outputs that can be used to connect additional powered speakers for monitoring, or to send the mixer's output to a recording device. * Class-D power amplifiers provide high-efficiency amplification with low power consumption and minimal heat generation, allowing the amplifier to be built into a smaller, lighter, and cooler package.
Two-band EQ and Reverb Built In.
Each mixer channel has an easy-to-use two-band equalizer that can help to shape the sound of each channel to achieve the best possible mix. Boost the highs to give a vocal channel more air and clarity, or boost the lows on a guitar channel for more punch. The four mono input channels have reverb on/off switches, and a reverb level control lets you add just the right amount of reverb to bring your sound to life.
For Singers & Instrumentalists.
The built-in high-quality reverb is indispensable for great vocal sound, and it can add a lush dimension to the sound of electric-acoustic guitars as well.
For Speech.
The STAGEPAS™ mixer has a "speech" mode that optimizes the system settings for maximum clarity with speech. Of course, background music from a CD player or other source can be mixed in with the spoken performance.
Multiple microphone inputs make the STAGEPAS™ 300 system a good choice for band rehearsals or performances. MSR100 powered monitors (sold separately) can be added for monitoring.
Optional Mic Stand Adaptor.
The optional BMS-10A Mic Stand Adaptor allows the STAGEPAS™ mixer unit to be mounted on a standard straight microphone stand. Mic stand mounting is an ideal way to position the mixer for easy control access while performing.

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